Design och arkitektur på webben

Det som inte finns på webben finns inte alls brukar många säga. Helt klart är det så att det är viktigt vad vi hittar på webben och hur det ser ut och fungerar. Det finns många undersökningar som visar hur väldigt kort tid en besökare ägnar åt en sida om den inte fungerar eller inte presenterar det förväntade. Med det i åtanke är det kanske inte bästa lösningen att använda ett enkelt gratisverktyg och själv försöka snickra ihop sitt budskap till kunderna. Visst går det, men en amatörmässigt ihopsatt webbsida kan uppfattas som att den som ligger bakom faktiskt inte bryr sig så mycket om detaljerna. Det är ingen bra marknadsföring.

God design på webben

Att det ska vara snyggt och tilltalande är förstås självklart. Genomtänkta färgval, formspråk och typsnitt anpassade för budskapet. Det finns personer som är riktiga proffs på det och kan skapa en snygg designmall utifrån varumärket. Det ser bättre ut om allt hänger ihop med konsekventa val och tydlig profil. Låt externa förmågor titta och tycka till. Både personer i den tänkta målgruppen och helt andra. Kommer det kommentarer så gäller det att ta vara på dem och se om de kan leda till att sidan blir ännu snyggare.

Innehåll och struktur

Det handlar inte bara om innehåll, det är nästan ännu viktigare hur innehållet presenteras. Det får inte bli en massa information i en enda röra, det blir ingen glad av. Nej, det måste struktureras upp, göras sökbart och ha logiska rubriker eller sökord. Det här kan vara en riktig utmaning eftersom alla människor faktiskt reagerar och tänker lite olika. Google kan faktiskt i vissa fall vara bättre på att hitta en viss information än sökverktygen på den aktuella webbplatsen själv. Det behöver inte vara en nackdel, men det är viktigt att känna till. Precis som med designen är det viktigt att testa och provköra med ett antal människor som inte varit involverade i utvecklingsprocessen.